SVA 9



 




Välkommen!

I rymden finns inga känslor
  1. Berätta om Simon.
  2. Vad betyder rymden för Simon? Hur syns det i filmen?
  3. Vilken är Simons favorit bland de geometriska formerna? Varför?
  4. Att skildra/visa en diagnos t.ex. aspbergers på film är alltid svårt och kräver att man funderar mycket på vad och hur man ska göra. Vad tycker du att man ska fundera på/göra?
  5. Hur ser du på Jennifers och Simons vänskap? Är de schyssta mot varandra?
  6. Vem i filmen tycker du bemöter Simon bäst? Motivera ditt svar.
  7. Vad är social kompetens? Kan den vara olika i olika sammanhang? Förklara hur du tänker.
  8. Hur gör ungdomar i dag när de ska hitta ”den perfekta” partnern?






Shakespeare







Romeo och Julia

 

 

 

 

Att bli förälskad är ett risktagande - vi tar steget ut i något större, men samtidigt något okänt. Vi förlorar kontrollen över vårt handlande. Även förälskelsen mellan Romeo och Julia är irrationell, men kan man känna igen sig i, eller förstå, deras gränslösa kärlek och deras sätt att offra familj och trygghet?

 


Varför blir vi förälskade? Vad reagerar vi på när vi möter en partner? Resonera om vilka egenskaper som ligger högst i kurs på dagens äktenskapsmarknad: utseende, attityd, pengar, makt, ett bra jobb? Existerar denna sk marknad överhuvudtaget?

 

 


Vad spelar kompisars och åsikter och grupptryck någon roll? Kan man förneka en förälskelse bara för att ens vänner av olika orsaker motsätter sig att man blir tillsammans med någon?

 

 


Fundera varför berättelser om kärlek så ofta står i centrum i de moderna mediernas utbud. Varifrån hämtar vi våra föreställningar om vad kärlek är? Vilken roll spelar TV-program, filmer, böcker, tidningar och reklam? Fundera om killar och tjejer hämtar budskap från olika håll och vad betyder när en kille och en tjej inleder ett förhållande?

 

 


Personerna karaktäriseras på ett tydligt sätt genom sina kläder. Jämför hur de båda rivaliserande gängen är klädda. Vad symboliserar gott och ont när det gäller färger? Vad har Julia för färg på sina kläder? Vad är hon utklädd till på maskeradfesten? Vad är Tybalt utklädd till? Varför har Romeo en riddarrustning?













SVA vecka 2-6

1. Läsa skönlitterär bok-


Digitalt boktips klart torsdagen den 4 februari



1.     Börja med att göra ett manus. (tankekarta eller stolpmanus) Vad ska du berätta om boken?
 
·        Titel/visa upp boken

·        Författare. Vem är författaren? Ge en kort bakgrund. Kan du se någon koppling mellan författaren och verket (=boken). 

·        Handling* Ta med en avgörande händelse i boken, men berätta inte slutet. Då förstör du för de som vill läsa boken. .

·        Huvudpersoner

Finns det något budskap i boken, som författaren vill föra fram?   
·        Ditt omdöme om boken.  Vad tyckte du om boken och varför tycker du så? Motivera! (Mycket viktig del av boktipset!) 

·        Varför ska någon annan läsa den? Kan du rekommendera boken till andra ungdomar? Varför/varför inte?

 
2.     Bestäm vad du vill/behöver ha bilder på. Tänk på att det kanske inte går att hitta bilder på allt, så fundera gärna ut alternativ.


3.     Leta upp de bilder du behöver.

Sparabilderna i en speciell mapp som du döpt till boktips. Håll reda på vem som gjort bilden och var du har hämtat den
 
 


4.     När du har samlat ihop de bilder du behöver lägger du in dem i imovie och börjar arbeta. Läs in texten från ditt manus och lägg gärna till musik.

 


 Tänk också på:
Inledning och avslutning är viktiga delar.
Hur skapar jag intresse? Hur får jag med tittarna?

............................................................................................................................................................





2. Skriva berättelser(gestaltande)
Utöver diverse korta skrivuppgifter ska en
Berättelse vara klar torsdagen den 11 februari
Förslag på titlar:
 
  • Fyrklövern
  • Aldrig mer
  • Sänd mig en apelsin när du kommer fram
  • En häxa på rymmen
  • Klass 8c
  • Pojken som dansade
  • Flickan som glömde
  • Men till våren kanske då
  • Oktobersol
  • Den hemliga staden
  • När solen gick ner och vägrade gå upp igen
  • Speldosan
  • Att äga kärlek
  • Kod cirrusmoln
  • Resan till rikets gräns
  • Att gå och gå och aldrig komma hem
  • Jakten på Jack
  • Den hungriga katten
  • Strandmysteriet
  • När Emma fick som hon ville
  • Bakom dig
  • Mannen som hade en hage
  • Vindarnas drottning
  • Fredagsbarn
  • Svamparnas krig
  • Åtta dagar
  • MVG
  • Stormen
  • Hur man undviker att bli kär
  • Operation Myra
  • Dagisbarnen anfaller
  • Såld
  • 74 sätt att reta en lärare
  • Där drakar landar
  • Flodhästtävlingen
  • Åtta dagar


Vecka 7 PRAO
Vecka SPORTLOV
 
.............................................................................................................................







 
................................................................

Mytologi

Skriva egen myt/berättelse:

1. Läs de tre myterna i häftet "Tre grekiska myter"
2. Antingen gör du skrivuppgiften som finns i häftet eller;
3. Hitta fritt på en berättelse där gudar, monster och hjältar finns med. Historien kan utspelas i nutid eller dåtid.

.............................................................................................................................................

1. Gör klart Nordisk Mytologi
2. Läs i Portal(bok på Gleerups) s. 48. Kolla på genomgången, med hörlurar eller utanför och gör uppgifterna i boken  när du läst.
3. Läs och gör uppgifterna till Grekisk mytologi (inte att arbeta vidare med)


Prov i     myter- nordisk- och grekisk mytologi  torsdagen den  5/11

 

OBS! Frågor med * framför har ni inte svarat på tidigare! OBS!

Myter:

På Gleerups portal, boken Portal s. 48:
Vad är en myt?
Varför finns de?
Vad kallas det när flera myter hänger ihop?
Vad är en skapelsemyt för något?
Hur spreds myterna i början?

 

Nordisk mytologi(häfte):
När trodde man på asagudarna i Norden?
Vad heter han som skrev ner de nordiska myterna?
Vad fanns det från första början enligt den nordiska mytologin?
Vad hette de första människorna?
Vad hette den främste guden? Berätta lite om honom.
Vem var Tor? Vad var hans uppgift? Vad hette hans hammare?
*Vilka monster finns det i mytologin?
Vad var Ragnarök?

 

Grekisk mytologi(häfte):
Under vilken tidsperiod sträcker sig antiken?
Var kan man finna spår av antiken?
Vad fanns det i början enligt den grekiska mytologin?
*Vem var Zeus?
Vilka monster finns det i den grekiska mytologin?

 
Jämförelse mellan den nordiska- och den grekiska mytologin:

Fundera framförallt kring följande, hitta likheter och skillnader;
Gudarna och deras egenskaper
Hur jorden blivit till
Monster
De första människorna

 

 

 

 

 



.........................................................................................................................................
s. 24-36

1. Vad betyder det att mejlen är anonyma?

2. Vem är Loke? Hur är han som person?

3. Hur hade du reagerat om ngt spridit känsliga uppgifter om dig?

4. Beskriv Goran. Finns det någon likande elev på Fagrabäckskolan?

5. Varför vet inte Saba hur det är i svenska familjer?

6. Varför känns det så långt mellan dagis och lägenheten?

7. Vilka var mammas och pappas favoritartister?

8. Vad tror du det är för fel med mamma?

9. Vem är Dede och var är han?

......................................................................................................................

24/8

Ord från nyhetssändning 21/8

stroke
multinationella
deadline
fysiologiskt
patologer
väpnade
budget
ordinarie
attentat
dåd
högtryck
ljummen

...............................................................................................................................
 
 
 
 
 
 
 
17/8
 
"Saba- sanningar och lögner"
skriven av Simonette Schwartz
 
1.       Berätta vad du nu vet om Sabas familj
2.       Hur gammal är Saba? Varför tror du det?
3.       ( s. 18-23)Likheter och skillnader med din egen upplevelse av skolan?
4.       Finns det något positivt med att man tvingas ta så mycket vuxenansvar, som Saba gör?
Läxa torsdagen den 20/8
Ord att kunna förstå och använda i tal och skrift:
  • Sansad
  • Portförbjuden
  • Diabetes
  • Reumatism
  • Ödsligt


 ..........................................................................................................................................













16/9

Läxa till torsdagen den 18/9:
Titta på klippet nedan.


.............................................................

 
.......................................................................................................

 
 
                         "Växa"

 


 
 
                                  1.    Bakom varje grässtrå står en ängel och viskar:
                                      - Väx, väx!
                                                                                                       Talmud

Reflektioner kring citatet:

Jag tänker mig att alla ting har någon älskare eller någon som skyddar en. Precis som på växten finns det alltid någon eller något som hjälper en själv att växa upp och känna sig säker.
Alla och då menar jag alla- är älskade av någon eller något.

 
Betydelsen med varje grässtrå betyder att det finns vid varenda litet ting, alla rosor, alla grässtrå & allt. För mig betyder dikten att alla har en liten skyddsängel som pushar en till att växa och gro, både fysiskt och psykiskt. Alla behöver en sådan person. Vissa har dom i livet, mitt framför näsan på dom och vissa har dom gömda, så man måste hitta sina änglar. 
Jag tycker att den här dikten har en väldigt stor betydelse med så lite ord och man kan få en kick att man kanske ska hitta sin egen ängel.
Jag tror att jag redan hittat min lilla ängel men jag kan inte vara säker, men jag hoppas att jag har. För då kan jag gro och tillslut slå ut i blom.

 
Jag tycker den visar att man ska växa i sig själv och bli en bättre människa. Kanske att man växer och får hjälp av någon som tex. en vän. Jag tycker också det visar att alla är lika värda och ingen är mindre värd. Det hela "uttrycket" visar att man blir till en bättre person. 

 
För mig betyder det att alla behöver hjälp och hjälpa varandra. Tillsammans blir man starka. För mig handlar det om allt och alla. Djur som människa. 

 
Att de hjälper växten att växa eller hjälper personen bli större mognare. 

 
Jag tycker det inte bara handlar om grässtrået, jag tycker det handlar om allt. Kor äter grässtrået, människorna äter korna, ängeln säger väx till allt liv på jorden. Det betyder för mig inte så mycket, det betyder kanske lite för mig. Att en ängeln står bakom varje grässtrå på jorden och säger väx rör mig verkligen i hjärtat.

 

 
Jag tolkar den som att man ska växa i sig själv och bli en bättre människa. Man ska utvecklas som person och få mer visdom med åren. Det kan också betyda att allt och alla är lika värda och ska behandlas med respekt,alla ska få växa.

 
Enligt mig handlar den om grässtrån... Vet inte riktigt hur man ska tolka den. Den kanske betyder att varje människa har någon/något som vill att man ska växa fysiskt/psykiskt. Att man inte ska ge upp, att det alltid finns någon som vill att man ska fortsätta.

 
För mig betyder den att jag ska kunna leva upp till det jag vill ex, bli stor och att ha ett bra jobb. 
Jag tror också att ängeln menar att man ska få ta för sig i livet. Att nå sitt mål som man har.

 
Det betyder för mig att det finns en ängel i alla, en som behöver få växa och utvecklas lika mycket som alla andra, samma sak med växter. Allt levande måste få växa. Alla har en ängel inombords som måste få utvecklas.

 
För mej tycker jag dikten låter som att ängeln är vi människor och då menar "han" att vi liksom tar hand om blomman är som deras ängel (om vi nu tar hand om växten,ej låter den dö) vattnar den, ger den omsorg och massa mer. Vi tar hand om växten, vi vakar över den, kommer alltid finnas där. För mej betyder denna dikten kärlek och omsorg till blomman. Hade inte hört denna dikt innan, men när jag läste den fick jag direkt upp denna betydelsehet i huvudet. 

 
Jag tror det betyder att allt liv har ett värde. Allt och alla har rätt till att växa och må bra. För mig betyder det nog att alla har någon som pushar en framåt så att man vågar stå för vem man är. 

Växter är som människor och dem har också " skydd " som då tex. änglar som hjälper dem. Växter är också något levande precis som vi.

Att ängeln är som vatten, solljus och koldioxid som gör att gräset och andra växter kan växa

 
Jag tror det innebär både växer och människor eftersom båda behöver växa. Människor och växter är väldigt lika, de växer och mognar. När jag läser "ängel" i detta sammanhanget så tänker jag på en skyddsängel, de vill att man ska växa så man en dag klarar sig utan dennes hjälp. 
Personen som har skrivit citatet vill nog ha fram att alla har ett och samma värde, dvs att alla är lika värda, människor samt växter och djur! 

 
Man kan växa som person och växa i sin personlighet, ex.man kan bli snällare mot andra

 
Ingen gräs = ingen mat 
Kor och andra djur käkar gräs och vi käkar djuren så om vi inte har något gräs kan vi inte är djur

 
För mig betyder det att man kan hjälpa någon eller något att tex växa som person.

 
Att alla levande saker har en skyddsängel 

 
Dikten kan betyda, också om att människor är som ett frö och bakom alla människor finns det nån som säger, väx, väx. Jag tycker det är en kanska bra dikt och den berättar inte bara om växter utan om allt levande som växer.


 

 

 
                                 2.   Dikt tillägnad våra barn


 
                                   Vi är blommor driv oss varsamt. Vi är jordens hopp.
Låt oss växa vilda och få gå i knopp.
Vi är blommor, bryt oss inte. Gränslös är vår glöd.
Låt oss växa fria utan våld och död.
Ge oss mod att våga glädjas, glädjas tusenfallt.
Lita på oss ge oss värme för där ute är så kallt.
Vi är barn och vi är många, vi är jordens salt.
Lyssna till oss vi är starka vi kan allt, ja vi kan allt!
  
                                            Barbro Lindgren

 
3.

Du är en blomma du människa. Helt unik.
Du har vuxit ur ditt frö och är ingen annan lik.
När en blomma befruktas med pollen från ett bi speglas blommans skönhet i livets poesi.
Var hittar jag mitt pollen? Var hittar jag mitt bi?
Kanske är biet den människa som nyss gick förbi
Kanske blänket i hennes ögon kan ge mitt liv poesi?

 
4. Mary, Mary, quite contrary,
How does your garden grow?
With silver bells, and cockle shells,
And pretty maids all in a row

 

 
I en helande trädgård

I artikeln ”I en helande trädgård kan själen växa” som publicerades i Svd 31 juli 2010 kan man läsa om trädgårdsarbete som behandlingsform.

Varje helg samlas ett antal deltagare som under ett par dagar får arbeta i trädgården, meditera och syssla med skapande verksamhet. Kursen handlar både om att lära sig att sköta en trädgård samt att lära känna sig själv.

Cilla Ungerth Jolis,som är en av kursskaparna tycker att människor och växter behöver samma saker för att klara sig,nämligen ”luft,utrymme, vatten och näring.”

Cilla fick idéen till kursen när hon bearbetade sorgen efter sin man som dog i cancer. Trädgårdsarbetet utvecklades till en läkande process. När hon i sin trädgård såg växter som spirade upp ur den hårda kalla jorden så blev det en djup symbolik att liv vill gå vidare.

Att bara ta upp en näve jord och krama den är en upplevelse, menar Frida Tärn, bildlärare från Ramsåsa. Och att rensa ogräs kan bli en meditativ handling.

En annan kursdeltagare tycker att något med det bästa med kursen är att man lär sig att se på saker på ett nytt sätt. ”Det är vi som väljer om vi vill betrakta något som en blomma eller ett ogräs”.

Vill du läsa artikeln i sin helhet:


Ord att kunna:

helande
själ
meditera
bearbeta
process
spira
symbolik
betrakta 

 
Referat

 
Ett referat är en sammanfattning av något, till exempel en nyhetsartikel, en bok, en fotbollsmatch eller en debatt.

 
Man ska kort återge något utan att lägga till några personliga åsikter.

 
Hur?

 
1. Börja med att läsa texten. Läs den noggrant och slå upp ord du inte förstår.

2. Plocka ut det som är viktigast. Skriv ned nyckelorden. Gör gärna en tankekarta med dem.

3. Skriv nu som hel text. Börja med att berätta varifrån artikeln kommit vem som har skrivit den och när den publicerades. Skriv i kronologisk ordning.

4. Var noga med att ange vem som skrivit/sagt. Referatmarkera:
Ewa Ulander(en artikelförfattare) skriver anser....
Ulander menar/försäkrar.....
Hon säger/tycker......
Journalisten påpekar/belyser....
Skribenten berättar.....
Som Ulander skriver

Tänk på att aldrig bara ange förnamnet på den du hänvisar till.

 
5. Språket ska vara formellt. ("tidningsaktigt")

 
.......................................................................


 

 
..............................................................................................

 
 
Fröbomber

http://www.faltbiologerna.se/sites/default/files/recept-frobomber.pdf

 

...............................................................................................

 

 

 

 
Skicka vidare- Pass it Forward

Sitt i grupper om ca fyra. Diskutera frågorna och förbered er på att redovisa era tankar, så anteckna.

  1. Vad betyder titeln? Kan det betyda flera olika saker?
  2. Hur är man om man är generös? Vad är motsatsen till det?
  3. När är en handling/gärning god?
  4. Är det en god gärning om man själv ”tjänar” på den?
  5. Vad betyder talesättet ”Det är saligare att giva än att taga”?
  6. I filmen förekommer det ett antal goda gärningar. Vilken av dem tycker du bäst om? Motivera ditt svar.
  7. Rangordna de goda gärningarna.( Kan man egentligen göra det?)

  1. bli organdonator
  2. få någon att skratta
  3. släppa någon före i kön.
  4. hjälpa en pensionär eller sjukskriven med att skotta snö eller klippa gräs.
  5. skänk saker och kläder till en hjälporganisation.
  6. Ställa/hänga tillbaka saker på rätt ställe i butiken.
  7. plocka upp skräp från gatan eller golvet och lägga det i en papperskorg.
  8. prata en stund med någon som verkar ensam.
  9. le mot människor du möter.
  10. ge någon en komplimang.

  1. Vilken av de goda gärningarna ovan skulle du ha svårast att göra? Varför? 
  2. Vilken skulle vara lättast? Varför?

”Återsamling”, diskutera/prata om de tankar/svar som kommit fram till frågorna ovan. 


  1. Om man som kompis misstänker/ vet att en av ens vänner har en förälder med alkohol- eller andra problem, vad kan man göra då?
  2. Om Du hade en förälder med alkohol eller andra problem, hur skulle du vilja att dina vänner/omgivningen behandlade dig?
  3. Varför skäms man om ens familj har problem? Ska det behöva vara så? Hur kan man ändra på det? Vad skulle kunna hända om människor började bli mer öppna om sina svårigheter? 

”Återsamling” kring frågorna ovan. Diskutera/prata om de tankar/svar som kommit fram till frågorna ovan





Individuell uppgift till onsdag:

”En god gärning”


I bland kan det kännas bra att gör a något för en annan. Du ska nu få chansen att testa detta under vår temavecka. Utför en god, osjälvisk och icke egoistisk gärning. Det kan vara att gå ut med någons hund, hälsa på någon som är ensam, skänka gamla leksaker eller hjälpa någon med något eller någon annan god gärning som du själv väljer. Dokumentera din goda gärning med några kort som du visar när du redovisar på onsdag. Förbered också att kort berätta om vad du har gjort och hur reaktionen blev.

 

Muntlig redovisning
-valfritt ämne

Arbetsgång:
  1. Bestäm ämne
  2. Bestäm vad du vill med presentationen. Vill du bara informera lyssnarna, eller vill du påverka dem att tycka om det du gillar eller vill du att de ska börja med din hobby, köpa en kanin etc?
  3. Vem är det du ska redovisa för? Vilken är din målgrupp? Vad kan de redan? vad är de intresserade av etc.
  4. Skriv ner allt du redan vet, helst i en tankekarta(gärna i simple mind eller annan app)
  5. Vad behöver du leta reda på? Skriv ner det, helst i frågeform, i tankekartan.
  6. Leta reda på informationen du söker.
  7. Fyll på din tankekarta.
  8. Bestäm hur du ska inleda din redovisning samt hur du ska avsluta den. Märks det vad du vill med din redovisning? Fråga gärna!
  9. Öva och repetera!

.................................................................

 


.............................................................................................................................,,


Skyddad identitet
- Robert Swindells


1. Är det ett bra omslag/ en bra framsida på boken? Varför tycker du så? Stämmer  den med bokens handling? Varför tycker du så?

2. s. 30 "Det är farligt för mamma att åka dit, farligare än för mig att åka till Haworth. Vi har inte fattat det än, och vi kommer inte  fatta det förrän det är för sent." Vad menar Dale/Glen med det?

3. Vilka likheter/skillnader finns det i hur svensk resp. Brittisk media hanterar brottslingar? Hur brukar svensk media göra? Ge gärna exempel? Hur gör tidningen i boken?

4. Berätta om Minnie Cooper. Vad tycker du om henne?

5. S. 35 " ...., menWill sträcker ut sig i gräset och blundar medan han mumlar :
Det här är livet."

6. Varför bli Glen/Dale skogstokig när Hawthorne kallar honom för cyklopat?

7. Hur tror du att du skulle reagera om en klasskamrats bror eller syster mördat fem personer? Hur hade du behandlat klasskamraten?

S.60 "Jag skrattar så våldsamt att jag tappar andan och måste köras till sjukhus för återupplivning. Inte."
- Vad kallas det för när man pratar/skriver på det sättet?


Inledning bokrecension/analys

Inledning 



Rubriken ska vara informativ och lyfta fram kärnan i recensionen.

Inledningen bör vara intresseväckande och ett effektivt sätt att komma in i texten. Ofta är det bra att sätta in boken/filmen i ett större sammanhang. Detta sammanhang kan t.ex. bestå av några rader om författaren/regissören, om genren, om den plats där boken/filmen utspelar sig, om den tid som boken/filmen utspelar sig i, om en aktuell händelse som har koppling till boken/filmen. Förklara varför boken är viktig och vad den kan ge läsaren. 



"Suzanne Collins har skrivit en gastkramande framtidsroman om liv och död. men det är lika mycket en roman om vår tids television - som är grym, rå, falsk och egentligen bara handlar om en sak - tittarsiffror."
"Vilket är litteraturens älsklingsord? Ett av dem är alldeles säkert ”skymning”. Det är vackrast när det skymmer, skrev Pär Lagerkvist. När det mörknar för världen blir det ”Götterdämmerung” hos Wagner. Franska romantiska poeter nästan sliter ut sitt 



storslagna och ödesdigra ”crépuscule”. Skymningen är gränslandet mellan dag och natt, ett skede av övergång och förvandling. Så också i det medie­fenomen som går under samlingsnamnet ”Twilight” – ursprungligen en bokserie av Stephenie Meyer som handlar om tonårsflickan Bella Swan och hennes komplicerade förälskelse i grannpojken Edward Cullen. Hindret för kärleken består i att Edward är vampyr."


"Katarina von Bredow är en av Sveriges mest kända och populäraste ungdomsförfattare. Hon riktar in sig på att skriva ungdomsromaner, men hon har även gett ut två barnböcker och publicerat dikter. Det jag gillar så mycket i hennes böcker är att hon skriver ärligt, hon är inte rädd för att skriva om saker som kärlek och sex. Så när man läser om någon som är kär - och naturligtvis andra känslor också - så kan man verkligen leva sig in i hur denne känner.

En annan sak som jag gillar, som jag märker nu efter att nu ha suttit och läst om 


henne är att hon verkligen kämpar för att skriva sina böcker. Hon är inte en sådan som väntar på inspiration och sedan sätter sig och skriver flera sidor, utan hon bestämmer sig bara för att skriva om någonting - och gör det."











Vecka 9-10


Muntlig redovisning valfritt ämne:
  1. Bestäm ämne
  2. Bestäm vad du vill med presentationen. Vill du bara informera lyssnarna, eller vill du påverka dem att tycka om det du gillar eller vill du att de ska börja med din hobby, köpa en kanin etc?
  3. Skriv ner allt du redan vet, helst i en tankekarta(gärna i simple mind eller annan app)
  4. Vad behöver du leta reda på? Skriv ner det, helst i frågeform, i tankekartan
  5. Visa Ulrika
  6. Leta reda på informationen du söker.
  7. Fyll på din tankekarta och sudda ut frågorna efter hand.
  8. Bestäm hur du ska inleda din redovisning samt hur du ska avsluta den. Märks det vad du vill med din redovisning? Fråga gärna!
  9. Öva och repetera!


Bokläsning/ analysskrivning
Till fredagen v 6, 7 feb, ska du ha läst ut den bok du själv valt att läsa.

Till fredagen v 7 , 14 feb, ska bokanalysen till samma bok vara klar och inlämnad.
Här nedan kan du se den analysmall du ska använda:
    

 Bokanalys


  • Du ska skriva din analys som en hel text, men med styckeindelning. Lämplig sådan är att ett stycke är det som du skriver om varje rubrik/fråga.
  • Tänk på att den som läser inte har tillgång till frågorna så skriv som en ”egentext”.
  • Skriv så utförligt som möjligt, dvs. fundera så mycket som möjligt och skriv ner dessa funderingar.






  • Vad heter boken och vem har skrivit den?
  • Vad gjorde att du valde boken?
  • Vad handlar boken om? Berätta om handlingen med några meningar.(5-10 st)
  • Berättas det flera historier samtidigt? Förklara hur du tänker.
  • Vem/vilka är huvudpersoner i boken?
  • Berätta om personernas inre och yttre egenskaper och ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat.
  • Är det någon relation mellan, tex mamma-barn, kompisar, barn-vuxen, i boken som är särskilt viktig? Vilken ? Varför?
  • I vilken tid utspelar sig handlingen? Hur märker man det? Ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat
  • Hur ser miljön ut där huvudpersonerna bor och lever? Ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat.
  • Berätta om en scen i boken och varför du valde den.
  • Dra paralleller(jämför) till andra böcker, filmer eller något du själv upplevt.
  • Beskriv författaren berättarteknik. Skriver författaren lättläst/svårläst, modernt/gammaldags, dialog/beskrivande, dialekt?
  • Varför tror du att boken heter som den gör?
  • Vad kan man lära sig av boken?
  • Förklara hur boken förändrat ditt sätt att tänka och varför.
  • Vad tycker du om boken och varför?
.................................................................................................

Att skriva dialog





..........................................................................


 



................................................................................................


Litterär gestaltning




http://www.youtube.com/watch?v=Ow1AOJm3Cf8





………………………………………………………………………………

 







Skräcknovell i grupp







1.     Läs novellen/utdraget högt tillsammans
2.     Diskutera följande:



·      Vad handlar novellen om?
·      Är det en enskild, chockartad händelse som är skrämmande eller finns spänningen där hela tiden?
·      Hur gör författaren, vilka knep använder han/hon för att vi läsare ska tycka att det är riktigt spännande?
·      Vilka typiska drag från skräckgenren finns det i texten?
·      Vad tycker ni om texten? Motivera ert svar.



3.     Nu ska ni förbereda redovisningen för klassen.  Den ska INTE ske i fråga/svar variant utan åhörarna känner varken till text eller frågorna som är utgångspunkt för er diskussion och redovisning.  Bestäm vem som berättar vad. Var och en har egna stödanteckningar.





E
C
A
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosa- texter medflyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda läs-strategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra enklasammanfattningar av olika texters innehåll



Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter med gott flyt genom att, på ettändamålsenligt sätt, välja och använda läs- strategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göra utveckladesammanfattningar av olika texters innehåll



Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosa- texter medmycket gott flyt genom att, på
ett ändamålsenligt och effektivt sätt, välja och använda läs-strategier utifrån olika texters särdrag. Genom att göravälutvecklade sam- manfattningar av olika texters innehåll



Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enklamuntliga redogörelser med
i huvudsak fungerande struktur och innehåll ochviss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.



Dess- utom kan eleven förbereda och genomföra utvecklademuntliga redogörelser medrela- tivt väl fungerande struktur och innehåll ochrelativt god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.



Dessutom kan eleven förbereda och genomföravälutvecklade muntliga redogörelser med välfungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mot- tagare och sammanhang.




………………………………………………………………………………



Skräckgenren 


Skräckgenren skildrar oftast en människas, eller en grupp människors, rädsla för något livsfarligt - antingen något naturligt som en galen mördare, eller någotövernaturligt som en vampyr eller varulv.

Började med folksagorna, och den moderna skräcken sägs ofta inledas med dengotiska romanen. Den gotiska romanen uppstod under 1700-talet och är enskönlitterär genre i vilken skräck och romantik blandas. Syftet med den gotiska romanen är att väcka så många, starka känslor som möjligt. Handlingen är som regel förlagd till ett gammalt slott, där den demoniske slottsägaren har ett mörkt förflutet som en ung kvinna konfronteras med. Det kan förkomma spöken med rasslande kedjor, perversa munkar, råttor, fängelsehålor, fladdermöss mm. 




Skräckromantiken



Under 1800-talet den epok som kallas för romantiken inom konst och litteratur.



Är en del av romantiken. Reagerade mot 1700-talets förnuftsideal(Upplysningen) Ville nå det känslosamma, naturliga och ursprungliga. Fly från verkligheten.



Litteraturen fantasifull och känslosam.



Ville hitta varje nations ”folksjäl”. Stort intresse för gamla folk-sagor och -musik. (Skansen 1891)



Nationalromantiken uppstod och många nationalsånger skrevs under denna tid.



Författarna valde att utforska människans psykes svarta sidor i stället för annat skrämmande.



Drogs till det dunkla, kaotiska.



Dubbelgångarmotivet vanligt(Dr Jekyll och Mr Hyde)



Intresset och rädslan för vetenskapen stort (Frankensteins monster)



Kvinnliga författare var banbrytande såsom Ann Radcliffe: Udolphos mysterier, 1794
Mary Shelley: Frankenstein, 1818



Andra välkända skräckromantiska författare:



 ETA Hoffman: Djävulselixiret, 1816
 Edgar Allan Poe: Sällsamma historier, 1840
 Robert Louis Stevenson: Dr Jekyll och Mr Hyde, 1886
Bram Stoker: Dracula, 1897






Skräckgenren idag



Några av de mest förekommande elementen i skräckfilm inkluderar vampyrer,zombier (och andra former av återuppväckta lik), varulvar, uråldriga förbannelser,spökendemoner och/eller demonisk besittning, satanism, onda barn, mördare, ondskefulla djur, ting såsom dockor givna liv med hjälp av svart magi eller vetenskap,spökhuskannibaler, och illvilliga utomjordingarThrillerfilmer om seriemördarebrukar ibland anses vara en del av skräckgenren.
Skräckberättelser kan utspela sig i flera olika litterära miljöer, till exempel fantasy ochscience fiction. Några författare i genren är Clive BarkerStephen KingDean R. KoontzJohn Saul och John Ajvide Lindqvist.






………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………..


















Nyhetsbyrå


Nyhetsbyrå är ett företag som förmedlar nyheter samt i flera fall även bilder till massmedierna (pressradioTV). De första nyhetsbyråerna förmedlade företrädesvis nyheter om internationell ekonomi till företag. Världens äldsta nyhetsbyrå, Agence Havas, startade i Paris 1835 och använde sig från början av brevduvor.
Nu verksamma större internationella nyhetsbyråer är:


.............................................................................

"Ryggmärgsfrågorna"

När?
Var?

Vem?

Var?

Varför?

 
................................................................




 



9/10




 




2/10

 



Skriv om någon händelse ur boken( Det fattas en tärning)

Man ska  i texten kunna hitta svaren på frågorna;

när?

vad?

vem?

hur?

Varför?

Sätt sedan en rubrik på texten och maila den till mig.



...................................................................................




13/9"Sommar"

 






Fundera på: Vad talar de om i inledningen? Hur skiljer sig inledningarna? På vilket sätt är de lika?


Vad ska du då sommarprata om?

  • Så här känns det att gå på högstadiet...
  • När jag började i sjuan....
  • När jag började i skolan...
  • När jag var liten...
  • Då gjorde jag bort mig....
  • Vad jag kommer att sakna....
  • Därför gick det snett med…
  • Jag är stolt över..
  • Viktiga personer för mig...
  • Händelser som har format mig som människa...
  • Sommarprata om hösten, om döden, om glädjen ett rött nagellack skänker eller passionen för ett fotbollslag.
  • Förebilder jag har...
  • Personer jag gillar...
  • Ett intresse...
Skriva mycket om få rubriker hellre än lite om många rubriker. Rubrikerna är förslag och inget du måste hålla sig till om du har en annan idé.



Manuset skriver du i skolan och sedan spelade du in det hemma. Programmet ska vara mellan 5-10 minuter inkl. tre låtar på ca 30 sek. 



Programmet ska göras i din iPad och du ska använda dig av text som du läser in, passande bilder och musik. Under upptaktslektionen ger ni varandra tips på idéer som programmet kan handla om.











11/9

  1. Skilsmässor och separationer är jobbiga för både föräldrar och barnen. Vad bör föräldrarna framförallt tänka på för att barnens ska drabbas så lite som möjligt? 
  2. Puck och Lollo tappar kontakten med varandra. Hur vanligt är det att man tappar kontakten ed sina barndomsvänner? vad kan man göra för att hålla vänskapen vid liv?


..........................................................................

 


6/9

 



Välj tre av orden och skriv:

  1. En dikt
  2. En text
  3. Meningar


dumt       otillräcklig        frös        orolig       hemskt     rädd
liten      kallt     ilska          rädd         rädsla      otrygg     

.....................................................................




 

Vi lyssnar och läser just nu "Det fattas en tärning", skriven av Johanna Tydell. Jag tycker hittills att handlingen är ganska bra även om det kanske inte hänt så mycket egentligen. Man har mer fått reda på bakgrunden och vilka personerna är och vilka relationer de har till varandra.

Ibland tycker jag att det är lite svårt att hänga med när berättarperspektivet skiftar från den 11-åriga Pucks jag berättelse till att den 16-åriga Pucks historia berättas i tredje person.


När jag lyssnar på boken blir jag ledsen och beklämd när Puck berättar om sin pappa som verkar  bli jobbig när han dricker för mycket alkohol och när Emanuel verkar få ta hand om hela sin familj.

                   Ulrika


.....................................................................................

 

21/8 

 



"Det fattas en tärning" av Johanna Tydell

 



Innan läsningen:

 



Bokens karaktärer:



Charlotta/Lolloelvaåriga Pucks bästa kompis

Emanuel- sextonåriga Pucks bästa kompis. Är musikintresserad. Att han är homosexuell känner endast Puck till.

Karl Nilsson- granne under uppväxten

Petra/Puck- förlorar kontakten med sin pappa när hon är elva och försöker som sextonåring ta kontakt med honom igen.

Micke- sångare i bandet Gasp. Har en flickvän när han träffar Puck.

Mamma Beatrice- lever i ett stormigt äktenskap med Peo, som hon lämnar när Puck är elva år.

Katarina/Katta- lärarkandidat i elvaåriga Pucks klass. Känner Peo sedan tidigare.

Anne Nilsson- Pucks mammas väninna. Karls mamma.


1.Vem är huvudperson? Varför tror du det?

2. Vem/vilka av de andra karaktärerna tror du betyder mest för huvudpersonen? Varför tror du så?

3. Vilka problem tror du att de olika personerna har med varandra? Vilka? Vad?

4. Vilken av bokens karaktärer påminner mest om dig själv? Motivera ditt svar!


...................................................................................................................................................................

23/8


s. 7-22


Vad vet vi om Pucks och Emanuels familjer?





På sidan 14 låtsar inte Emanuel om att Tompa vill hitta på något med honom. Varför tror ni?





På sidan 2o tänker Puck: " Ingen ska någonsin komma nära".Varför tänker hon så?





 ............................................................................................


























Den Hemliga Trädgården- Frances Hodgson Burnett


Mary första gången i den hemliga trädgården



  • Jämför sidan 61-65 ur boken med motsvarande händelse ur filmen. Vilka likheter och skillnader finns det?
  • Vilka känslor/tankar väcker skildringen?
  • Välj en detalj ur beskrivningen och illustrera/rita den.







I en helande trädgård




I artikeln ”I en helande trädgård kan själen växa” som publicerades i Svd 31 juli 2010 kan man läsa om trädgårdsarbete som behandlingsform.



Varje helg samlas ett antal deltagare som under ett par dagar får arbeta i trädgården, meditera och syssla med skapande verksamhet. Kursen handlar både om att lära sig att sköta en trädgård samt att lära känna sig själv.



Cilla Ungerth Jolis,som är en av kursskaparna tycker att människor och växter behöver samma saker för att klara sig,nämligen ”luft,utrymme, vatten och näring.”



Cilla fick idéen till kursen när hon bearbetade sorgen efter sin man som dog i cancer. Trädgårdsarbetet utvecklades till en läkande process. När hon i sin trädgård såg växter som spirade upp ur den hårda kalla jorden så blev det en djup symbolik att liv vill gå vidare.



Att bara ta upp en näve jord och krama den är en upplevelse, menar Frida Tärn, bildlärare från Ramsåsa. Och att rensa ogräs kan bli en meditativ handling.



En annan kursdeltagare tycker att något med det bästa med kursen är att man lär sig att se på saker på ett nytt sätt. ”Det är vi som väljer om vi vill betrakta något som en blomma eller ett ogräs”.



Vill du läsa artikeln i sin helhet:






Ord att kunna:



helande
själ
meditera
bearbeta
process
spira
symbolik

betrakta 

......................................................................................................................................................................................................
Varje grässtrå har en ängel som böjer sig över det och viskar:
-Väx, väx!



Vad betyder citatet för dig och i vilka sammanhang kan det användas?






  • Kanske att om man mår dåligt så kan det alltid bli bättre för man växer och allt kan bli bättre. Eller nåt.



* Om det finns  änglar  så skyddar den inte bara djur och människor utan allt liv på jord.



*Det kanske kan betyda att man ska lära känna sig själv.
Växa och mogna!
Varje människa har ett eget val.



Man kanske kan säga det för att förbättra sitt självförtroende.



* För mig betyder det att själen/självförtroendet ska växa. 
Det kan oxå betyda att man ska vara trevliga mot alla så dem kan växa själva men ändå med hjälp av de trevliga...
Man ska få sitt "space" så att man kan växa fritt! 
En helt annan sak det kan betyda är att mobbarna inte ska gå på en. Då känner man själv att man inte växer.



Man kan använda det i sammanhang med att man vill att självförtroendet ska växa.



  • Att man är för kort



* Allt levande har rätt att leva, Allting har något som säger att den har en chans att växa och bli större psykiskt och fysiskt.



Man kan använda det till allt levande.



*Att alla är lika mycket värda och har lika stor chans att bli nåt



*Ett grässtrå betyder inget särskilt för mig mer än att det ska växa fort så man kan klippa gräs.



* Att varje människa har en ängel som hjälper en genom livet och får en att växa och bli en bra person.



- I vilka sammanhang kan det användas?
När man är ledsen eller deprimerad och känner sig nere kan en speciell person hjälpa en upp igen. Som en ängel som viskar: res dig upp, res dig upp! 



*Att alla har en beskyddare som beskyddar dig.



  • Det kan användas i många sammanhang t.ex i trädgårds sammanhang men det jag tror är att varje människa har en skyddsängel och att man växer som person.



*Jag tolkar det som att alla har en mening med livet, grässtråets uppgift är att växa. Alla har en egen röst inombords som kommer leda en rätt genom livet.












.  vane.jpg (302 bytes)






18/3 Muntlig redovisning i valfritt ämne



  1. Bestäm ämne
  2. Bestäm vad du vill med presentationen. Vill du bara informera lyssnarna, eller vill du påverka dem att tycka om det du gillar eller vill du att de ska börja med din hobby, köpa en kanin etc?
  3. Skriv ner allt du redan vet, helst i en tankekarta(gärna i simple mind eller annan app)
  4. Vad behöver du leta reda på? Skriv ner det, helst i frågeform, i tankekartan
  5. Visa Ulrika
  6. Leta reda på informationen du söker.
  7. Fyll på din tankekarta och sudda ut frågorna efter hand.
  8. Bestäm hur du ska inleda din redovisning samt hur du ska avsluta den. Märks det vad du vill med din redovisning? Fråga gärna!
  9. Öva och repetera!
http://www.youtube.com/watch?v=3TmaqVADJeM





Du ska vara redo att redovisa fredagen 5 April.




.........................................................................................................................................................................................................................





Bokläsning/ analysskrivning
Till fredagen den 8 november ska du ha läst ut den bok du själv valt att läsa.

Till fredagen den 15 november ska bokanalysen till samma bok vara klar och inlämnad.
Här nedan kan du se den analysmall du ska använda:
    

 Bokanalys


  • Du ska skriva din analys som en hel text, men med styckeindelning. Lämplig sådan är att ett stycke är det som du skriver om varje rubrik/fråga.
  • Tänk på att den som läser inte har tillgång till frågorna så skriv som en ”egentext”.
  • Skriv så utförligt som möjligt, dvs. fundera så mycket som möjligt och skriv ner dessa funderingar.
  • Vad heter boken och vem har skrivit den?
  • Vad gjorde att du valde boken?
  • Vad handlar boken om? Berätta om handlingen med några meningar.(5-10 st)
  • Berättas det flera historier samtidigt? Förklara hur du tänker.
  • Vem/vilka är huvudpersoner i boken?
  • Berätta om personernas inre och yttre egenskaper och ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat.
  • Är det någon relation mellan, tex mamma-barn, kompisar, barn-vuxen, i boken som är särskilt viktig? Vilken ? Varför?
  • I vilken tid utspelar sig handlingen? Hur märker man det? Ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat
  • Hur ser miljön ut där huvudpersonerna bor och lever? Ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat.
  • Berätta om en scen i boken och varför du valde den.
  • Dra paralleller(jämför) till andra böcker, filmer eller något du själv upplevt.
  • Beskriv författaren berättarteknik. Skriver författaren lättläst/svårläst, modernt/gammaldags, dialog/beskrivande, dialekt?
  • Varför tror du att boken heter som den gör?
  • Vad kan man lära sig av boken?
  • Förklara hur boken förändrat ditt sätt att tänka och varför.
  • Vad tycker du om boken och varför?
................................................................................................................................................................



Kontrollera köttet innan ni fraktar det!!



Jag är lite irriterad att man inte kollar köttet innan man fraktar det till ett annat land! För det stod nyligen i tidningen att man hade hittat läkemedel i hästkött som var skadligt för människan och dom hade fraktat det till Frankrike! Om jag vore dom som skickade köttet så skulle jag kontrollerat köttet innan, för om jag hade bott i Frankrike så hade ju inte jag velat äta det köttet och bli sjuk! Jag vill verkligen att ni fixar det nu! Annars får ni skylla er själva att ni blir sjuka och kanske kan dö!



" Irriterad person"



Jag är så upprörd att det är åldersgräns på energidryck till ex.   

MONSTER.  LIFENERGY.  REDBULL WILDDRAGON EUPHORIA BURN. JOLTCOLA BIGSHOCK POWER KING BOOST ROCKSTAR POWER UP AMP.    Men sen om någon sportfåne vill ha en Sportenergidryck till ex powerrade,  då är det Ingen åldersgräns på den. men till ex cola godis glass det fins ju dåliga sakerna allt om man äter socker får man hål i tänderna men om man äter det i en måttlig mängd blir det inte det.jag tycker att man ska få dricka energidryck på sin egen dryck till ex jag får se en skräckfilm men det är på min egen risk om jag inte kan sova. Jag tycker det ska vara så med energidrycker.jag själv älskar// älskade energi dryck tills alla affärer satte åldersgränser.
Men jag har mina ställen att köpa på mwohahahaha // ZeMiP :D :D :D





Skolmaten måste bättras.


Skolmat på skolorna suger den går inte äta och det är kryp i maten, många gånger har elever och ibland lärare hittat skalbaggar, spindlar, och andra kryp i skolmaten. De borde skaffa bättre mat och kolla igenom den om det finns kryp innan de serverar den. De borde ha mer variation av drycker än bara mjölk och vatten. Det går knappt äta skolmaten ibland för den är bränd eller fortfarande kall och frusen. Det ska kunna gå till matsalen och inte komma tillbaka hungrig. Och mer variation av annan mat de har samma mat men bara döper om den på matsedeln.   





Stoppa mobbning!





Jag blir så arg när jag ser folk som mobbar eller "är på" andra. Man kanske tycker att det är roligt och man kanske känner sig cool tillsammans med kompisarna. Men hur coolt är det egentligen att hacka på folk? Jag tycker bara att det är taskigt och om man är en riktig vän så gör man inte något sånt.

För det mesta handlar det om grupptryck. Man vågar kanske inte säga vad man egentligen tycker när man är tillsammans med ett "coolt gäng".De som mobbar har kanske det svårt hemma eller mår dåligt av någon anledning, men varför ska man ta ut det över alla andra? Jag menar det blir ju inte bättre bara för att man mobbar andra. Om man har det svårt hemma finns det vuxna som man kan prata med, vilket är ett mycket bättre alternativ än att mobba.

Tänk om du själv var personen som blir mobbad varje dag! Hur kul skulle det vara?

Vissa personer kanske säger saker till andra som de tycker "bara är på skoj", men de som får orden till sig kanske inte tycker så. En del tar till sig orden och mår jättedåligt över det. Det kan t.ex. handla om att någon säger att man har fula kläder på sig en dag, eller att man tycker "fel" om någon sak. Det är personen som får orden till sig som bestämmer om det bara är på skoj eller inte.

Jag tycker att man ska stå upp för vad man tycker och SLUTA MOBBA! Va en riktig vän!
                                                                                                                      En upprörd tonårstjej!
Låt folk bestämma själva!


Jag är så trött på att vissa personer ska

försöka bestämma vilka val man ska göra

eller vilka man ska rösta på eller vad det

nu är. Skulle du vilja att vissa personer

bestämmer över vilka val du ska göra,

även ifall du inte vill göra dem? Ett

exempel i skolan finns det personer

som bestämmer vilka kläder man ska

ha eller vilka man ska vara med. Jag

vill att pressa eller bestämma över folk ska

vara olagligt, man borde få böter för det.

Då skulle folk känna sig mer fria att göra

vad dem vill. Pressa inte folk att göra saker

som dem inte vill om inte du skulle vilja att

dem gör samma sak mot dig! Tänk på dem

personerna som redan har blivit nedtryckta

och tagit fel beslut för att folk har tvingat

dem att göra det. Ge dem istället tips om

vad du hade valt eller låt dem bara välja själv.
 "Pressad person"

11/2
Insändare 
I svenskämnet ska vi enligt kursplanen lära oss att använda språket för att kunna påverka. Ett sätt att påverka är att skriva insändare och det är det vi ska fokusera på den här veckan.
En insändare hittar man i dagspressen(tex Smålandsposten). I SMP finns de under "Lobbyn/debatt". Ofta är det helt vanliga medborgare som vill göra sin röst hörd men det kan även vara politiker och mer eller mindre officiella personer som skickar in sina bidrag.  Veckans uppgift är att du ska skriva en insändare om något du reagerat på eller är arg för. Insändaren kan också vara i poistiv anda, att du tex vill berömma någon för något.
Syftet är att visa vad man tycker/ta ställning i en fråga
  1. Insändaren ska innehålla en rubrik
  2. Det ska vara tydligt vad du reagerat på/vad du vill
  3. Vad har du för åsikter i frågan/ämnet
  4. Vad har du för argument?(Bevis för att dina åsikter är rätt)
  5. S.k. värdeord förekommer ofta(Dåligt, bra, snyggt, smaklöst)
  6. Kanske vill du uppmana någon till något. (Sluta äta kött!)
  7. Eller kanske du kräver något.(Börja sanda trottoarerna!)
  8. En signatur("arg vegan")
    Jag tycker att...
    Jag anser att...
    Jag menar att
    Min åsikt/uppfattning är..
·     

Rökning

·     Sexhandel
·     Våld
·     Kött
·     Abort
·     Porr
·     Alkohol
·     Åldersgränser för alkohol
·     Dödshjälp
·     Ålder för rösträtt
·     Obligatorisk skola
·     Skatter
·     Skoluniformer
·     Godis i skolcafeterian
·     Homosexuellas rätt till adoption
·     Kroppsideal
·     Stress
·     Dopning
·     Mobbning
·     Jämställdhet
·     Rattfylleri
Säg nej till droger!
Inget liv utan internet.
Gratis bussresor för ungdomar.
Avskaffa betygen.
Höj barnbidraget!
Datorspelande är bra/dåligt
Stoppa plågsamma djurförsök!
Sänk priset på CD/DVDskivor
Nej/ja till plastikoperationer
Skulle du ingripa om du såg någon blir
Misshandlad på gatan?
Vad är viktigast- att kunna se eller att kunna höra?
Vilken miljöfråga tycker du är viktigast? Varför?
Datorer på gott eller ont? Vilka fördelar och nackdelar finns det?
Instuderingsfrågor sagor:
1. Vad är en folksaga?

2. Vad har/hade de för uppgift?
3. Nämn några sagosamlingar.
4. Vad är en konstsaga?
5. Vad skiljer en konstsagan från folksagan?

6. Vad vet du om HC Anderson?

7. Vad vet du om Elsa Beskow?

8. Vad vet du om Selma Lagerlöf?

9. Om du funderar lite kring dagens berättelser i film och böcker, hittar du då drag/saker som påminner om sagor? I vilka berättelser/filmer? Och vad ser du för likheter?
10.  Försök minnas en favoritberättelse från när du var liten/yngre. Vad var det för typ av historia? Vad handlade den om och varför tror du att den blev din favorit?

Inlämningsuppgift 28/9:
1. Sök fakta om valfritt djur

2. Gör tankekarta- visa Ulrika
3. Öva på muntlig redovisning- se anteckningar
4. Filma redovisningen med din ipad.
5. Maila filmen till ulrika.maatta@skola.vaxjo.se

Anteckningar:

1. Ha ett mycket tydligt tydligt manus/anteckningar/manus
2. Var mkt väl förberedd- kan det du redovisar
3.Ha en tydlig avslutning;
  • Till sist vill jag bara säga....
  • Slutligen.....
  • Jag vill avsluta med....
  • Som avslutning/sammanfattning/avrundning

Inledning:

 
"Krakel spektakel
 
Kusin vitamin
Hängde och svängde
I en gardin:
För hej och hå
För gardinen den blå
Krakel spektakel
Vad tänker du på?
 
Så lyder en av hans mest populära dikter, vilket kommer från boken Krakel spektakel.
Lennart Hellsings verser är mycket rytmiska och lekfulla.
Men var har han fått det ifrån? Kanske är det på grund av hans mormor. När Lennart var liten berrättade hon ett slags rytmiska dikter på engelska, som kallades Nursey rhymes."

"Lin Hallberg skriver barn och ungdoms böcker. I hennes böcker känner man ofta igen sig i verkligheten och de kan läsas av alla. I många av hennes böcker skriver hon om sånt som har hänt henne och därför är det roligt att veta lite om hennes liv."

Avslutning:

 
"Till sist vill jag bara säga att jag tycker alla ska läsa Pia Hagmars böcker för dom är verkligen underbara. Och om du är inte är intresserad av hästar, varför inte läsa en deckare?"

 

 
Bokläsning/ analysskrivning
 Fredagen den  7 februari
ska du ha läst ut den bok du själv valt att läsa.
Fredagen den  14 februari ska bokanalysen till samma bok vara klar och inlämnad.
Här nedan kan du se den analysmall du ska använda:
    
 Bokanalys

  • Du ska skriva din analys som en hel text, men med styckeindelning. Lämplig sådan är att ett stycke är det som du skriver om varje rubrik/fråga.
  • Tänk på att den som läser inte har tillgång till frågorna och inte heller vete något om boken, så skriv som en ”egentext”.
  • Skriv så utförligt som möjligt, dvs. fundera så mycket som möjligt och skriv ner dessa funderingar.
  • Vad heter boken och vem har skrivit den?
  • Vad gjorde att du valde boken?
  • Vad handlar boken om? Berätta om handlingen med några meningar.(5-10 st)
  • Berättas det flera historier samtidigt? Förklara hur du tänker.
  • Vem/vilka är huvudpersoner i boken?
  • Berätta om personernas inre och yttre egenskaper och ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat.
  • Är det någon relation mellan, tex mamma-barn, kompisar, barn-vuxen, i boken som är särskilt viktig? Vilken ? Varför?
  • I vilken tid utspelar sig handlingen? Hur märker man det? Ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat
  • Hur ser miljön ut där huvudpersonerna bor och lever? Ge exempel ur boken med sidhänvisning och förklara varför du har valt detta citat.
  • Berätta om en scen i boken och varför du valde den.
  • Dra paralleller(jämför) till andra böcker, filmer eller något du själv upplevt.
  • Beskriv författaren berättarteknik. Skriver författaren lättläst/svårläst, modernt/gammaldags, dialog/beskrivande, dialekt?
  • Varför tror du att boken heter som den gör?
  • Vad kan man lära sig av boken?
  • Förklara hur boken förändrat ditt sätt att tänka och varför.
  • Vad tycker du om boken och varför?


    ...............................................................................................................................
Muntlig redovisning
.....................................................................

Barn- eller ungdomsboksförfattare:

1. Bestäm vilken författare.
2. Tänk till varför det blev just den författaren.
3. Skriv ner ala frågor du vill/behöver ta reda på.
4.Skriv så korta svar som möjligt. Ev. direkt i en tankekarta.
5. Skriv i hop texten. Glöm inte styckeindelning och eventuella mellanrubriker.
6. Kom på en intresseväckande inledning samt en avslutning. Sammanfattningsvis, avslutningsvis, till sist, slutligen etc)

 
………………………………………………………………………………………….

 
Olika konjunktioner/sambandsord/bindeord:

Bland annat              det vill säga               därför att             för att           inledningsvis         

grund av         till exempel               vilket                      och                 medan                       när          

eftersom            eller               om               sedan                  ifall          fast      fastän        trots att         

men                       också      dessutom           för det första/för det andra             apropå det

förresten          med andra ord            däremot                  å ena sidan/å andra sidan

samtidigt          sammanfattningsvis               på det hela taget              allt som allt
                       
sammantaget             med andra ord

 

 
...

 

 
Att läsa med pennan 111
Text/tanke
  1. Vad kan jag redan?  
2. Läsa igenom texten(på papper)
3. Stryk under ord jag inte förstår. Skriv frågor till sådant jag inte förstår.
4. Tänk efter; vad är viktigt? Vad vill jag lära mig? Vad handlar varje stycke om?         Skriv egna rubriker om de inte finns.
5. Stryk under det du anser att du ska lära dig.(substantiv och verb)
6. Dra ett sträck längs med ett linjerat papper. På vänstersidan skriver du upp det från texten som du ska lära dig och på höger sida skriver du varför det är viktigt och eller andra tankar du har kring informationen/faktan.

 
……………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………...

Att läsa med pennan” 11
Tankekarta
1. Vad vet jag redan?
2. Läsa igenom texten(på papper)
3. Stryk under ord jag inte förstår. Skriv frågor till sådant jag inte förstår.
4. Tänk efter; vad är viktigt? Vad vill jag lära mig? Vad handlar varje stycke om? Skriv egna rubriker om de inte finns.
5. Stryk under det du anser att du ska lära dig.(substantiv och verb)

6. Anteckna i tankekarta(simple mind)

 

Bildanalys- Alfons Åberg


1.     Bokens titel…………………………………………………………….

2.     Vad handlar boken om?

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………

3.     Beskriv bilderna. Färg, svartvitt, foton, collageteknik mm.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

4.     Hur kommer handlingen fram? I bilderna eller i texten? Eller i båda? Förklara hur ni tänker.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Hur kommer känslor och stämningar fram? I bilderna eller i texten? Eller i båda? Förklara hur ni tänker.

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………

6.     Varför är bilderna så viktiga i barnböcker?

……………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

 
8/11
”Att läsa med pennan” I. (Gunilla Bergström)
- Nyckelord/anteckna
1.Vad kan jag redan? 
2. Läs igenom texten(får ett papper)
3. Stryk under ord du inte förstår. Skriv frågor till sådant du inte förstår.
4. Tänk efter; vad är viktigt? Vad vill jag lära mig? Vad handlar varje stycke om?   Skriv egna rubriker om de inte finns.
5. Stryk under det du anser att du ska lära dig.(substantiv och verb)
6. Anteckna på annat ställe
....................................................................................................................


 
15/11 Att läsa med pennan” 11 (Astrid Lindgren) Läxa till fredagen den 22/11
Tankekarta
1. Vad vet jag redan? Anteckna gärna det du kan. 
2. Läsa igenom texten(på papper)
3. Stryk under ord jag inte förstår. Ta reda på vad orden betyder och skriv upp dem. Skriv frågor till sådant jag inte förstår.
4. Tänk efter; vad är viktigt? Vad vill jag lära mig? Vad handlar varje stycke om? Skriv egna rubriker om de inte finns.
5. Stryk under det du anser att du ska lära dig.(substantiv och verb)
6. Anteckna i tankekarta(simple mind)

 
…………………………………………………………………………………………………………………………
Grupper bildanalys

Stina Stella
Amanda Emelie
Dennis Björn Simon
Andre Wiktor
Ossian Albin
Towa Ebba
Julia Lisa W
Emmy W Freja
Emmy S Lisa J
Ivar Gustav
Jonna Tilda

....................................................................................................................


4/10

Kamratrespons

1. Vad är oklart, vad behöver man veta mer om?
2. Vad blir man nyfiken på/vill veta mer om?
3. Är det någon person eller plats som behöver beskrivas/gestaltas noggrannare? Hur? Vem? Vad?

...............................................................................

4/10

Styckeindelning

http://www.youtube.com/watch?v=H7wLOVg4TVA

En text utan styckeindelning är svårläst och kan få den mest rutinerade läsare att tappa lusten att läsa. Lusten att läsa texten ökar alltså om texten är uppdelad på ett korrekt och lättläst sätt. En bra styckeindelning skapar också naturliga pauser i texten och hjälper läsaren att se vad som hör ihop och hur texten är uppbyggd. Man brukar säga att en tanke = ett stycke.
Man kan också precisera detta genom att säga att det är bra att byta till nytt stycke:
  • -  när du gör ett tidshopp i berättelsen
     
  • -  när en ny person kommer in i handlingen
     
  • -  när du kommer in på ett nytt argument
     
  • -  när en ny händelse inträffar
     
  • -  när du hoppar mellan två parallella handlingar osv.
     
Kort och gott – det som hör ihop (logiskt, tidsmässigt, platsmässigt osv) ska rymmas inom samma stycke! 
..............................................................................

Slutuppgift Den demokratiska medmänniskan
"Hungerspelen"
Du ska skriva ett brev till en av karaktärerna i filmen ”The Hunger Games”. I brevet ska du förklara och jämföra hur vi har det i vårt samhälle med hur samhället fungerar i filmen. Vilka likheter och skillnader finns?
Du ska använda några av begreppen nedan i ditt brev och använda dem så att vi ser att du har förstått vad de betyder.

Demokrati
Diktatur
Civilkurage
Opinion 
Diskriminering 
Grundlagarna 
Utseende 
Ledaregenskaper 
Könsroller 
Likabehandling 
Människovärde 
Propaganda/påverkan 
Rättvisan
Lojalitet
Etik 
Skyldigheter 
Rättigheter 
Pakter

Karaktärer:
Katniss          Peeta            Primrose           mamma Everdeen             Gale               Rue           Cato             Clove          President Snow       Tresh                Glimmer              Marvel          Effie                Haymish             Cinna             Seneca, spelledaren               Ceasar, programledaren

Vad är typiskt för ett brev?
  •   Hälsning i början och slutet av brevet.
     
  •   Datum och ort längst upp.
     
  •   Huvudämne (nyheter, själva anledningen till varför man skriver brevet).
     
  •   Personligt tilltal (svar på frågor, ställer frågor o.s.v.).
     
  •   Avsluta med namn
     
    Du kommer att få tid att skriva under SO- och svensklektionerna. Tidsåtgång för skrivande: 80min 
     


 
Kunskapskrav - Svenska
E
C
A
Språklig variation
viss
relativt god
god
Textbindning
enkel
utvecklad
välutvecklad
Anpassning till texttyp (brev)
i huvudsak fungerande
relativt väl fungerande
väl fungerande
Språkliga normer och strukturer
i huvudsak fungerande
relativt väl fungerande
väl fungerande
Gestaltande beskrivningar
enkla
utvecklade
välutvecklade
Resonemang om filmens budskap
Enkla och till viss underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap
utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna
välutvecklade och väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna eller är dolda


.................................................................................................

 
Den osynliga flickan Deborah Ellis




10/9

Skrivuppgift:

Välj ett av följande förslag:

  • Hjälten/hjältinnan
  • Räddningen
  • Den osynliga flickan/pojken
Berättelsen du skriver kan vara ur verkliga livet, men lika gärna alldeles påhittad. Vilket du än väljer så försök att skriva så att den känns ganska verklig.  Skriv minst en A4 om du skriver för hand och ca 150 ord om du använder ipaden. Glöm INTE att läsa igenom och förbättra din text själv innan du lämnar in/skickar den till mig. Den ska vara mig tillhanda senast efter lektionen fredagen den 20 september.

.....................................................................................................................................................


 
3/9

Välj tre av orden. Skriv, helst en dikt där de tre orden ingår, eller en liten text, eller tre meningar. Maila sedan din text till mig: ulrika.maatta@skola.vaxjo.se


Förskräckligt               panik               hemskt             ledsen        rädsla          läskigt       hemskt      

för djävligt        orättvisa

hemskt         förfärad         fruktansvärt     rädd           förtvivlan         stum       besviken      

chockad           rädsla         hemskt           orolig        arg        rädd         hemskt      

 
........................................................................................................................................................

 

Brandlarmet går och alla får panik. Jag tänker en liten stund . När jag tittar upp igen så är alla borta det började bli varmt och min kropp fylldes med rädsla. Jag blev alldeles stum.

En flicka i mörkret ensam hon går,
Kan knappt stå av dom rysningar hon får.

 
Hon är både arg och ledsen över det hon gjort,
Det hade hon aldrig trott.

 
Hon är rädd och stum ,
Och känner sig dum .

 
Då tankarna kommer när hon går,
Varför gjorde jag så .

 

 
Det var hemskt när soldaterna kom in i huset, soldaterna slängde saker på golvet och rotade i skåp.
Till slut blev Parvana så arg att hon slängde sig över soldaterna.
Parvana hängde runt axlarna på en soldat, men soldaten slängde ner Parvana på golvet,sen kunde Parvana inte göra mer än att kolla på när soldaterna tog pappa.
Det är förskräckligt att dem tar folk som är oskyldiga, tänkte Parvana.

 

 
Parvana kände sig fruktansvärt rädd, arg och förtvivlad.
Varför var hon tvungen att hämta vatten långt bort?
Hon kunde ju bli dödad av något djur eller en soldat.
Det är hemskt att gå flera kilometer bort och hämta vatten.
Men hon måste stå ut och hjälpa sin familj så mycket som det går.

 

 
Parvana fick panik när dom bröt sej in i hennes hus. Det är orättvist att dom tar pappa bara för att han försöker hjälpa folk att läsa sina brev eller böcker han gör ju bara något bra det är för djävligt. Kan det inte bli något stopp på det här snart dom kan ju gripa dom som inte är snälla.

 

 

 
Hon fick panik.
Soldaterna bröt sig in.
Det enda hon kände var rädsla.
De tog tag i hennes pappa och skrek.
De skrek så mycket men hon förstod ingenting.
Allting bara blev svart.
Hon tryckte sig in mot hörnet allt vad hon kunde.
Hon försökte hålla in tårarna men det hjälpte inte.
Det kom bara fler och fler droppar som rann från ögat och nedför kinden.
Allting var bara orättvisa.

 
Jag satt där, stum och rädd
Det hemska som väntade visste ingen av oss
Att den orättvisa värld vi lever i snart skulle göra ett utfall mot mänskligheten
Talibanerna kom i långa led
Alla hade varsitt gevär, jag började få panik
Pappa hade blivit alldeles likblek i ansiktet så jag förstod att någonting var på gång
Förtvivlan var det enda jag kände

 

 
Jag och min lillebror satt och lekte på golvet i köket. Pappa lagade mat medan mamma tvättade.       Plötsligt hörde vi skrik från grannarna och då visste vi, soldaterna är på väg för att plundra hela området. Mamma och pappa skyndade oss fort in i det lilla badrummet. Mamma och pappa stod kvar i köket medan vi satt tysta i badrummet. Plötsligt hörde vi ett dunder av att soldaterna sparkade upp dörren. Jag hörde hur de pratade med pappa, jag visste att det skulle hända nåt hemskt. Pappa höjde rösten men jag kunde inte förstå vad de pratade om. Plötsligt hörde jag att mamma skrek så högt att jag nästan ramlade. Det var fruktansvärt, rent ut av fördjävligt. Pappa fick panik och jag hörde att han hoppade på soldaterna när de hade misshandlat mamma med ett gevär som dem slog henne med. När jag inte mer hörde att mamma skrek så fick jag panik. Jag ville inte tror det värsta men precis innan jag skulle kliva ut ur badrummet så hörde jag soldaterna hur dem skrattade, tog all vår mat,slängde igen dörren och gick vidare. Jag gick ut och såg hur mamma låg där på golvet helt blodig och sönderslagen. Jag visste inte om mamma levde men som tur va gjorde hon det. Vi alla var lättade, pappa plåstrade om henne och sedan så satte vi oss i soffan och tittade på fotografier från när jag var liten.

 

 
Mattan känns mjuk mot mina bara fötter. Rösten av pappas underbara berättarröst fyller rummet och drar en djupare in i berättelsen. Plötsligt hörs ett ljudligt brak utanför och i nästa ögonblick bryts dörren upp och in strömmar ett dussin talibansoldater, alla klädda i svart. Panik strömmar upp inom mig när dom fängslar pappa och börjar föra bort honom. Först står jag helt stum av rädsla innan tankarna hinner ikapp mig och jag börjar kämpa emot.

 

 
Alla blir rädda någon gångn.
Jag är väldigt arg.
Man blir besviken när man inte får det man vill.
Jag är chockad att döden lever.
Det finns mycket orättvisa i världen.
Man kan få panik om man är rädd att man inte hinner.
Jag är orolig.
Döden är läskig.
Terrorism är för jävligt.
Den flugan är förskräcklig.
När vår dator gick sönder blev jag ledsen.

 

 
Jag önskar att hennes liv inte var så förskräkligt.
Jag önskar att det inte skulle vara en sådan orättvisa i hennes land,
Men ändå är jag chockad att hennes rädsla inte tar över.

 

 

 
Det är hemskt att parvana moste vara inne  och ha slöja för att inte dödas.

Det är orättvist att parvanas familj inte har rent vatten och moste gå en bit för att hämta det.

Det är hemskt att parvanas pappa moste jobba varge dag utan något ben.

 
Paniken var hemsk
Rädslan kom som en våg av förtvivlan
Chocken försvann och ilskan vällde upp inom mig
Men lågan försvann lika snabbt som den kom
Orättvisa, var det allt vår läskiga värld bestod av
Livet är för djävligt

 
Jag är rädd 
Det är läskigt
Jag får panik.

 
Jag känner rädslan komma upp ur magen, en känsla jag känt förut. Jag blir stum av orolighet och besvikelse. Men varför vara orolig och besviken när jag har dig.

 

 
Chockad jag var
Ledsen man är
Det var ju för djävligt

 

 
Det var hemskt det som hände parvana

Hon blev helt i chock 

Och alldeles stum

 
Jag går på gatan, ensam.
Jag vet inte varför men jag får en rädsla som inte går att dräpa.
Fruktansvärt chockad går jag ensammast i världen kvar på gatan.


 
Jag önskar jag inte hade min förtvivlan
Jag önskar jag inte hade min besvikelse
Men mest av allt önskar jag att jag inte hade min rädsla, så jag inte behöver vara rädd för mina egna misstag.

 
..................................................................................................

 

 
3/9  s. 37-51


1. Försök förklara vad det är som händer med Parvanas mamma efter fängelsebesöket.
2. Skriv egna frågor, både innehållsfrågor och diskussionsfrågor.


 
29/8    s. 26-37

1.     Vad kallas den typ av styrelseskick som Afganistan har under den här tiden?  Hur märks det? Känner du till några andra länder som styrs på det sättet? Vilka i så fall?
2.     Vad brukar din familj prata om kring middagsbordet?
3.     Jag vill att du under en stund tänker in dig i Parvanas situation när   talibansoldaterna stormar in i deras rum och för bort pappan. Försök sedan beskriva dina tankar/känslor med ett ord.
4.     Beskriv Parvanas personliget. Ta gärna något exempel ur boken som visar hur hon är.Skriv som en egentext. (Den här uppgiften kommer vi även att göra tillsammans.)




4. Ulrika läser en bok för oss i skolan om en tjej som bor i Afghanistan och heter Parvana. De lever i krig, fattigdom och i en diktatur under talibanregimen.
Parvana verkar vara en väldigt snäll och omtänksam tjej. Det känns som att hon är mycket kreativ och vill ut i världen och utforska. Hon vill tex se fängelset närde ska befria pappan som blivit tillfångatagen av talibansoldater. Hon vill också göra saker på sitt eget sätt. Hon är modig, det märks när hon hoppar på talibanerna de letar efter saker i ett skåp med hemligt fack.

1.Styrelseskicket kallas för diktatur. Det märks för att alla får inte vara med och bestämma och det är en/flera personer som kan göra nästan som de vill. Tex så griper de personer som de tror är emot regimen, såsom de arresterar Parvanas pappa. De för även bort och mördar människor för att skrämma folket till tystnad. I boken om Parvana har talibanerna bestämt att kvinnor inte får gå ut, flickor inte får gå i skolan, män måste ha skägg samt att fönstren ska målas svarta. Parvanas familj vågar inte heller umgås med andra för att de är rädda att bli angivna. Angiveri är något som också är vanligt i diktaturer; att man berättar/skvallrar för de som bestämmer om sina grannar, vänner som kanske inte är helt nöjda med regimen.
......................................................................................................................................................

s. 9-26

Vilka likheter och skillnader mellan ditt och Parvanas liv la du märke till?
Det kan bl.a. gälla boende, skola, syskon, affärer, städning, badrum

1    Likheterna är att man får hjälpa till hemma med tex att städa och laga mat.
Skillnaderna är att de har det väldigt fattigt. De bor i samma rum. Hon får inte gå i skolan.

2    Deras badrum är väldigt litet vilket mitt badrum också är. Skillnaden är att deras hus var sönderbombat vilket mitt hus inte är.

3    Några skillnader i mitt och Parvanas liv är att jag inte behöver sitta på en marknad och sälja grejer, jag behöver inte ha burka på mig, det behöver hon. Hon måste arbeta mer än jag. Hon flyttar mkt mer än jag. Hennes grejer blir förstörda väldigt snabbt och plötsligt.
Då försöker jag ta några likheter också. Båda har gått i skola, eller asså vi kan läsa båda två. Det är väldigt svårt att komma på likheter för våra liv är så olika.

4.     Från början hade Parvana ett liv som var ganska likt vår. Men sen kriget började har det blivit olikt. Deras hus har blivit bombarderat, liksom sakerna. De får inte gå i skolan.

5.     I Parvanas liv bor man väldigt fattigt och det kommer mycket bomber. Sönderbombade hus. Det finns lite vatten, tjejerna får inte gå ut utan en man. De går inte i skolan.
I mitt liv bor vi i ett stort fint hus. Det finns gott om vatten. Det finns många affärer. Vi måste gå i skolan. Det finns mycket mat.

6.     I min familj behöver jag och syskonen göra ungefär lika mycket, men Parvana behöver göra mkt mer än sin storasyster. De bor även väldigt litet och har inte mkt utrymme att röra sig på. Likheter är att ibland när man känner sig dum vill man bara vara osynlig, precis som hon vill när talibanerna kommer.

7.     En skillnad är att tjejer inte fick göra så mkt och att det nästan alltid måste vara en man med tjejen. En likhet är att de ville städa och hålla det fint i huset.

8.     Parvana bor i ett rum. Jag bor i ett hus. Parvana får inte gå ut och handla mm. Jag brukar gå ut och shoppa med mina kompisar. Parvana måste hjälpa till hemma. Det gör jag med.

9.     Skillnader: Inte mkt grejer, inget vatten,
Likheter: ingen av oss gillar sina syskon

10. Likheter: Vi är båda tjejer.
Skillnader: Hela hennes familj bor i ett rum, men min familj bor i flera rum. Jag går i skolan, det gör inte hon. Hon har två systrar men jag har två bröder.

11.  Likheter mellan oss är att båda har en bror som vi inte känner och skillnaden är att och har ett helt hus.

12. Skillnader: Parvana får inte gå i skola där hon bor, det får jag. Parvana måste hjälpa till med mkt i sitt hem för att överleva. De måste sälja mycket av vad de har för att överhuvudtaget få mat. Parvanas familj måste dela ett litet rum för att de inte har råd med ngt större.
Likheter: Vi har båda någonstans att bo. Vi har båda fått flytta mycket även om det har olika orsaker. Har båda syskon som man kan retas lite med.

13. Man älskar inte sina syskon men de är ju ens syskon så man tycker om dem. Alla i familjen städar. Alla får gå i skolan i Sverige, det får inte de.

14. Likheter: Jag har en storebror som retar mig och jag måste göra mer saker än min bror.
Skillnader: Jag bor i ett hus och får mat och vatten varje dag och jag behöver inte oroa mig för bomber.

15. För att få vatten var hon tvungen att hämta och fylla på i vattentanken. Det behöver man oftast inte göra i Sverige. Att de knappt hade ngt hem. Bara ett litet rum.

16. En skillnad är att man måste gå i skolan i Sverige. Och en likhet är att jag inte gillar min lillebror heller.
Mina likheter mellan mitt och Parvanas liv är att båda har ett större syskon som syns och hörs. Medan skillnaderna är att jag inte bor i krig och inte straffas för mitt kön.

17. Parvana får inte gå i skolan men det får jag och hon bor med sin rätt stora familj i ett enda rum. I hennes land får inte kvinnorna gå ut utomhus. Jag trodde Parvana och hennes syskon skulle vara mer med varandra och inte reta men det gjorde de även om det var krig i deras land.

18. De olikheter som finns är att hon bor i ett väldigt litet hus. Hon går inte i skolan och hennes mamma har inget jobb. Det finns inga affärer, bara små stånd. Hon har fler syskon och de bor väldigt trångt. Badrummet är ett hörn av rummet. Likheterna som finns är att vi båda har äldre syskon som vi bråkar med. Vi gillar båda historia. Vi tycker inte om att städa.


19. Det är väldigt mycket krig i hennes land. Man har väl hyfsat lika hus. Alla går inte i skolan där.

20. Skillnaderna mellan våra liv är att hon bor i ett litet hus, hon får inte gå i skolan, hon måste hjälpa sin pappa på marknaden varje dag. Likheterna är att hon har syskon, hon är flicka och att hon får hjälpa till i hemmet.


 .........................................................................................................................................



20/1

Börja med att skriva Bokens titel och författarre på första sidan längst upp.
Sedan, på raden under skriver du dagens datum(20/8) och sidan 9-26
Därefter ska du enskilt svara på frågorna nedan så noggrant som möjligt. Jag kommer att visa er bilder för att visa er svaren på fråga 7. Glöm inte att lämna in boken efter lektionen!

s. 9- 26

1. Vilka likheter och skillnader mellan ditt och Parvanas liv la du märke till?
Det kan bl.a. gälla boende, skola, syskon, affärer, städning, badrum,
2. Vad i stycket hajjade du mest till över? Förklara hur du tänker kring det som hände.
3. Vem var Hossain?
4. I vilket land bor Parvana?
5. Vad heter huvudstaden i det landet?
6. Skulle du vilja vara pojke eller flicka i det land som Parvana lever?   
Förklara /motivera ditt val.
7. Vad är en burka? Chador? Shalwar kamiz?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar